Met deze tips kan jij beter slapen 

2 min read

Een slechte nachtrust, dat heb jij vast wel eens meegemaakt. Dit is natuurlijk geen prettige ervaring. Tijdens je slaap moet je lichaam als het ware opladen om er de volgende dag weer tegenaan te kunnen gaan. Als je slecht hebt geslapen, ben jij dus eigenlijk niet genoeg opgeladen. Er zijn mensen die bijna iedere avond moeite hebben om in slaap te komen. Dit zijn een aantal tips die je hierbij kunnen helpen. 

Voorbereiding 

Waar niet veel mensen aan denken, is dat de voorbereiding op het naar bed gaan veel invloed heeft op je nachtrust. Het is in veel gevallen fijn om overdag of in de avond te sporten. Hierdoor is je lichaam en je geest vermoeid waardoor je eerder in slaap zal vallen.

Er zijn enkele dingen die je maar beter kunt vermijden vlak voor je slaap. Hierbij gaat het om elektronische apparaten, vast voedsel, alcohol en koffie. Deze dingen kunnen ervoor zorgen dat jij niet goed in slaap komt. Het is in veel gevallen ook prettig om de laatste uren voor het slapengaan zo veel mogelijk te ontspannen. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om in een heerlijk warm bad te gaan liggen. Dit is voor veel mensen namelijk een prettige manier om even helemaal tot rust te komen.

Slaapkamer 

De oorzaak van slecht slapen kan ook liggen bij het matras waarop je slaapt. Als je een te hard of te zacht matras hebt, kan dat ervoor zorgen dat je een onrustige nacht hebt. Koop daarom een kinder matras dat perfect bij jouw lichaam en slaaphouding past. Zorg er ook voor dat je een goede temperatuur hebt in je kamer. Je moet voorkomen dat het te warm wordt, maar ook een te koude omgeving is niet goed voor je nachtrust. Probeer hierin de balans te vinden. Sommige mensen kunnen moeilijk in slaap komen wanneer er veel geluid om hen heen is. Daarom is het voor deze mensen aan te raden om oordopjes te dragen wanneer zij naar bed gaan.

Tijdstip 

Het is erg belangrijk om in een vast slaapritme te komen. Dit houdt in dat je elke dag rond hetzelfde tijdstip gaat slapen en elke dag rond dezelfde tijd opstaat. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je overdag niet slaapt. Hierdoor ben je in de avond minder moe wat kan leiden tot een slechte nachtrust. 

 

Dit zijn enkele tips die jou kunnen helpen om beter te slapen in de avond. Het belangrijke is om erachter te komen wat de reden is dat jij niet goed slaapt en je hierop aan te passen. Probeer deze tips eens uit en wie weet slaap jij vanavond eindelijk als een roos.